Пн-Пт з 9:00 до 18:00
По категоріях

Що важливо знати вчителю інклюзивного класу про дітей з розладами аутистичного спектру?

Що важливо знати вчителю інклюзивного класу про дітей з розладами аутистичного спектру?

Що важливо знати вчителю інклюзивного класу про дітей з розладами аутистичного спектру?

Розповідає дитячий психолог медичного центру психотерапії та психіатрії «Софія» Талтанова Олександра.

Хотілося б почати з того, що статистично діти з аутизмом отримують за день у 8 раз більше негативних коментарів, ніж інші діти. Це так званий цікавий факт для розуміння складності соціалізації дітей з РАС (розладами аутистичного спектру). Зрозуміло, що негативні зауваження ці діти отримують не просто так, бо вони дійсно відрізняються поведінко та реакціями від дітей без діагнозу аутизм, але не варто забувати, що дитина так себе поводить не за своїм бажанням.

Аутизм – розлад розвитку нервової системи, що характеризується соціальними порушеннями, порушеннями комунікації, повторюваною поведінкою, сенсорними порушеннями.

Розберемо ці порушення на прикладах:

  • Діти з аутизмом не приймають зміни будь-якого характеру. Зміни викликають в них тривогу та відчуття небезпеки. Вони мають певні ритуали, виконання яких, заспокоює дитину;
  • Відсутній інтерес до інших дітей та дорослих на такому рівні, як у інших дітей. Їм просто не цікаве звичайне спілкування;
  • Вибірковість у їжі;
  • Поганий зоровий контакт. Саме тому важливо, щоб вчитель не змушував дитину дивитися в очі під час того, як він розповідає матеріал. Це не допоможе у засвоєнні матеріалу, а навпаки може викликати тривогу;
  • Великий відсоток дітей з аутизмом мають мовленнєві порушення (ЗМР, ехолалія, інверсія займенників, неологізми, мутацизм);
  • Непереносимість шуму або різких звуків;
  • Чутливість до яскравого світла;
  • Негативна реакція на тактильний контакт;
  • Чутливість до запахів.

Особливості гри дітей з аутизмом:

  • Зі звичайними іграшками діти з аутизмом зазвичай грають інакше, ніж інші діти: сортування іграшок за кольором, розкладання від найбільшого елементу до найменшого;
  • Ігри з предметами не іграшкового характеру (гвинтики, ґудзики, застібки, інструменти і т.д.);
  • Біг по колу, або як «маятник» зі сторони в сторону;
  • Дітям з аутизмом цікаво безліч разів включати, виключати світло, відкривати, закривати воду, пересипати якісь сипучі матеріали з однієї ємкості до іншої.

Це лише частина прикладів характеристик поведінки дітей з РАС. Для всіх, хто зіштовхується з темою аутизма вперше, важливо підкреслити, що один чи декілька симптомів з вищеперерахованіх на дає можливість ставити діагноз «аутизм». Це питання завжди має індивідуальних характер.

Рекомендації щодо психолого-педагогічного підходу до дітей з РАС в умовах інклюзивного класу:

  • Чітко пояснюйте задачі та завдання, розділяю їх на маленькі елементи;
  • Якщо дитина не реагує на вас, не повертає голову у вашу сторону, не дивиться в очі, то це не означає, що дитина вас не слухає;
  • Враховуйте відношення дітей з аутизмом до тактильних контактів, їм може не подобатись звичайний доторк до плеча або раптовий поцілунок у щоку від однокласниці, це може спровокувати гіперемоційну реакцію. Тому проведіть бесіду з усіма дітьми класу щодо цього;
  • Плануйте зміни, з якими має зіштовхнутися дитини. Завчасно попереджайте дитину та підготуйте її до цих змін;
  • Уникайте під час розмови з дитиною жартів, метафор, сарказму і т.д. Дітям з аутизмом важко це зрозуміти та може збити їх з пантелику;
  • Майте при собі, або біля дитини, різні сенсорні іграшки та обладнання, яке може допомогти дитині зняти сенсорну напругу та як наслідок, запобігти емоційних «спалахів»;
  • Завжди починати звертання до дитини з її ім’я. Говоріть спокійно, без різкого змінення інтонації; 
  • Враховуйте чутливість дитини на яскраве світло або голосні звуки. Якщо, наприклад, дитина потребує сидіти у сонцезахисних окулярах на уроці, то не заперечуйте.


Знаходячи правильний підхід до навчального та комунікативного процесу з дитиною з РАС, разом ви можете досягнути неабиякого успіху! 

221